Naturalna medycyna

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

L-glutamina jest głównie używana przez osoby odbywające treningi fizyczne, ponieważ wpiera procesy powstawania mięśni. L-glutamina jest aminokwasem, który jest jednym z budulców białek.

L GlutamineL-glutamina jest najobficiej występującym aminokwasem w krwiobiegu i zapewnia produkcje 30-35 procent tlenku azotu we krwi. L-glutamina należy do aminokwasów względnie egzogennych (warunkowo niezbędne). Oznacza to, że może być produkowana wewnątrz organizmu, ale w wyniku niektórych stanów fizjologicznych zapotrzebowanie na nią znacznie wzrasta i konieczna jest jej podaż z zewnątrz,  ponieważ organizm wykorzystuje ją w dużych ilościach ( 1 ).

Najczęściej jest stosowana w celu:  obniżenia wagi ciała, pomocy w spalaniu tłuszczu i przy budowie tkanki mięśniowej. Zajmijmy się jednak badaniami, które ukazują znacznie szersze zastosowanie L-glutaminy - zaczynając od tego, że ten aminokwas jest szczególnie pomocny w leczeniu nieszczelnego jelita i przy poprawie ogólnego stanu zdrowia.

10 potwierdzonych korzyści używania L-glutaminy

Nowe badania pokazują, że L-glutamina jest korzystna dla organizmu w następujących przypadkach:

  1. Poprawia zdrowie układu pokarmowego, ponieważ jest istotnym składnikiem odżywczym dla odbudowy i naprawy jelita ( 2 ).

  1. Pomaga w leczeniu wrzodów żołądka i nieszczelnego jelita, zapobiegając powstawaniu nowych uszkodzeń ( 3 ).

  1. Jest ważnym neuroprzekaźnikiem, który wspiera pracę mózgu, zwiększa koncentracje i polepsza pamięć ( 4 ).

  1. Poprawia ogólny stan osób z zespołem jelita drażliwego i biegunką, równoważąc ruch jelit i ilość wytwarzanego śluzu ( 5 ).

  1. Wspomaga wzrost i zmniejsza zanik mięśni ( 6 ).

  1. Poprawia wydolność przy ćwiczeniach wytrzymałościowych ( 7 ).

  1. Poprawia przemianę materii i oczyszczanie organizmu ( 8 ).

  1. Zmniejsza apetyt na cukier i alkohol ( 9 ).

  1. Pomaga przy terapiach antyrakowych ( 10 ).

  1. Poprawia stan osób z cukrzycą i normalizuje poziom cukru we krwi ( 11 ).

L-Glutamina 
kupisz

L-glutamina pomaga w leczeniu nieszczelnego jelita i podnosi ogólną odporność organizmu.

Miliony ludzi zmagają się z chorobą zwaną zespół nieszczelnego jelita, który jest w istocie główną przyczyną chorób autoimmunologicznych. Zespół nieszczelnego jelita może wywoływać choroby tarczycy takie jak choroba Hashimoto, a także przyczyniać się do powstawania zapaleń stawów i problemów skórnych.

Glutamina jest głównym źródłem energii dla komórek jelita cienkiego, wykazano w badaniach klinicznych że może leczyć zespół nieszczelnego jelita. Badania zostały opublikowane w czasopiśmie medycznym Lancet: dzięki suplementacji L-glutaminy u 20 pacjentów szpitala zmniejszyła się przepuszczalność jelit ( 12 ). Badania na zwierzętach opublikowane w  British Journal of Surgery potwierdzają korzystne działanie L-glutamina przy wrzodziejącym zapaleniu okrężnicy i zapaleniu jelit ( 13 ).

L-glutamina stosowana w odpowiednich dawkach przynosi wiele korzyści dla zdrowia, jeśli cierpisz na problemy związane z układem pokarmowym, takie jak  zespół jelita drażliwego, choroby zapalne jelit, choroba Leśniowskiego-Crohna, wrzodziejące zapalenie jelita grubego, choroba uchyłkowa jelita grubego, nieszczelne jelita lub którykolwiek z problemów związanych z zespołem nieszczelnego jelita (bóle stawów, trądzik różowaty lub choroby autoimmunologiczne).

Pierwsze zalecenia stosowania L-glutaminy na problemy jelitowe pochodzą od uhonorowanego nagrodą nobla w dziedzinie medycyny sir Hansa Adolfa Krebsa odkrywcy cyklu kwasu cytrynowego (zwanego też cyklem kwasów trikarboksylowych [TCA] lub cyklem Krebsa). Zauważył on związek między przyjmowaniem L-glutaminy a utrzymywaniem właściwej odpowiedzi immunologicznej związanej z jelitem. Obecnie możemy znaleźć badania potwierdzające ten związek:

Badanie opublikowane w 2001 roku potwierdziło, że L-glutamina wpływa korzystnie na regulacje odpowiedzi immunologicznej immunoglobuliny A (IgA). Immunoglobulina A jest przeciwciałem biorącym udział głównie w obronie błon śluzowych i jest wydzielana w bardzo dużych ilościach, nawet do 9,2 g na dobę. IgA ma znaczny wpływ na reakcje organizmu związane z nadwrażliwością pokarmową i alergiami.
 

Badanie opublikowane w czasopiśmie Clinical Immunology potwierdziło, że L-glutamina normalizuje działanie humoralnej odpowiedzi odpornościowej wywołanej przez limfocyty Th2, które mają wpływ na białka - cytokiny, oddziaływające na wzrost, mnożenie się i aktywność komórek biorących udział w odpowiedzi odpornościowej oraz komórek hemopoetycznych ( 14 ).

Wyniki wymienionych wyżej badań dowodzą, że L-glutamina pomaga w zmniejszeniu stanu zapalnego jelit i może pomóc osobom cierpiącym na nadwrażliwość pokarmową.

L-Glutamina 
kupisz


L-glutamina poprawia metabolizm energetyczny i wydolność wysiłkową.

Holistic L GlutamineGlutamina odgrywa kluczową rolę w metabolizmie azotu. Toksyczny amoniak powstający w przemianach aminokwasów w różnych tkankach, szczególnie podczas wzmożonego wysiłku, jest asymilowany przez jego reakcję z kwasem glutaminowym, prowadzącym do powstania glutaminy. Enzym, który kontroluje tę reakcję jest nazywany syntetazą glutaminową. Glutamina stanowi rodzaj magazynu amoniaku, który jest "odzyskiwany" poprzez przekształcenie tego aminokwasu z powrotem do kwasu. Proces ten jest częścią biochemicznych cykli syntetycznych wielu związków azotowych, odbywających się w organizmach żywych. M.in. glutamina uczestniczy w syntezie puryn, pirymidyn oraz wielu aminokwasów (15 ).

 

Wzmożony wysiłek fizyczny wykonywany przez około jedną godzinę może spowodować zmniejszenie się o 40 procent ilości glutaminy w organizmie. Co może skutkować słabszą reakcją układu odpornościowego na zagrożenie, oraz ma negatywny wpływ na trening siłowy i może prowadzić do syndromu przetrenowania ( 16 , 17 ).
 

L-glutamina korzystnie działa także na sportowców uprawiających biegi długodystansowe, pomagając w oczyszczaniu organizmu z szkodliwych produktów metabolizmu oraz poprzez pobudzanie układu odpornościowego. Badania na zwierzętach potwierdziły, że wzrost limfocytów Th może zmniejszyć "stres" związany z syndromem przetrenowania ( 18 ).

Intensywny trening może spowodować spadek poziomu glutaminy komórkowej o 50 procent, a poziomu w osoczu o 30 procent! W takim stanie mięśnie ulegają większym uszkodzeniom i zahamowany jest ich rozrost, utrzymanie odpowiedniego poziomu glutaminy może temu zapobiec ( 17 ).
 

Uzupełnienie L-glutaminy pozwala mięśniom na większy wysiłek i dłuższy czas wykonywania ćwiczeń, co znacząco może zwiększyć siłę i pomóc w naprawie mięśni szkieletowych.

Badania wykazały, że suplementacja L-glutaminy umożliwia szybszą regeneracje po treningu siłowym, ponieważ poprawiają nawodnienie mięśni ( 19 ).

Wspomaga również proces regeneracji tkanek uszkodzonych na skutek ran i oparzeń ( 20 ).

Uzupełnianie poziomu glutaminy po intensywnym treningu może trwać nawet do pięciu dni, więc ważna jest codzienna suplementacja jeśli planujemy intensywne ćwiczenia.

L-Glutamina 
kupisz


L-glutamina pomaga w spalaniu tłuszczu


Badania potwierdzają, że glutamina stymuluje wydzielanie ludzkiego hormonu wzrostu (HGH), co przyśpiesza metabolizm tłuszczów i wspomaga wzrost nowych mięśni.

 

Poziom HGH jest o prawie 400 procent wyższy przy suplementacji L-glutaminy, co prowadzi do zwiększenia tempa przemiany materii. Zwiększając efektywność spalania tłuszczu, utraty masy ciała i budowy masy mięśniowej ( 21 ).

L-glutamina także pomaga w spalaniu tłuszcz i budowie masy mięśniowej, poprzez regulacje poziomu insuliny i stabilizując poziom glukozy we krwi, co może być pomocne szczególnie dla diabetyków i osób chcących regulować poziom cukru w krwi ( 22 ).


L-glutamina suplementy i dawkowanie


Większość ludzi nie dostarcza wystarczającej ilości L-glutaminy z pokarmem. Uzupełnianie diety w ten aminokwas jest doskonałym sposobem na wzmocnienie układu odpornościowego i regeneracji nieszczelnego jelita co poprawi zdolności organizmu do zwalczania chorób i infekcji.

 

Glutaminę najlepiej przyjmować podczas posiłku, typowa dawka to od 3 do 9 gramów dwa razy dziennie, przy intensywnym wysiłku można ją zwiększyć  nawet do 10 gramów dwa razy dziennie. Nadmiar glutaminy rzadko powoduje problemy, ale przy długoterminowej suplementacji warto również uzupełniać witaminy z grupy B, szczególnie witaminę B12.


Glutamina może zwiększyć wydolność wysiłkową, przyśpieszyć budowę mięśni jak i poprawić stan zdrowia, przy cukrzycy czy przy zespole nieszczelnego jelita.

Paweł Lisiecki 

Źródła:

Przypisy:

  1. "Possible Links between Intestinal Permeablity and Food Processing: A Potential Therapeutic Niche for Glutamine" Lacey JM1, Wilmore DW.
  2. "Glutamine Supplements Show Promise In Treating Stomach Ulcers" R.R.W.J. van der Hulst, M.F. von Meyenfeldt, N.E.P. Deutz, P.B. Soeters, R.J.M. Brummer, B.K. von Kreel, J.W. Arends.

  3. "Glutamine Supplements Show Promise In Treating Stomach Ulcers"
  4. "Roles of glutamine in neurotransmission." Albrecht J, Sidoryk-Węgrzynowicz M, Zielińska M, Aschner M."
  5. "L-glutamine supplementation improves nelfinavir-associated diarrhea in HIV-infected individuals." Huffman FG, Walgren ME.
  6. "Glutamine Alimentation in Catabolic State" Petra G. Boelens, Robert J. Nijveldt, Alexander P. J. Houdijk, Sybren Meijer, and Paul A. M. van Leeuwen
  7. "Examination of the efficacy of acute L-alanyl-L-glutamine ingestion during hydration stress in endurance exercise" Jay R Hoffman, Nicholas A Ratamess, Jie Kang, Stephanie L Rashti, Neil Kelly, Adam M Gonzalez, Michael Stec, Steven Anderson, Brooke L Bailey, Linda M Yamamoto, Lindsay L Hom, Brian R Kupchak, Avery D Faigenbaum and Carl M Maresh
  8. "Acid-base regulation of hepatic glutamine metabolism and ureagenesis: study with 15N." Nissim I, Cattano C, Lin Z, Nissim I.
  9. "Glycyl-L-glutamine injected centrally suppresses alcohol drinking in P rats." Simpson CW, Resch GE, Millington WR, Myers RD.
  10. "Glutamine as indispensable nutrient in oncology: experimental and clinical evidence." Kuhn KS, Muscaritoli M, Wischmeyer P, Stehle P.
  11. "Effect of glutamine supplementation on cardiovascular risk factors in patients with type 2 diabetes." Mansour A, Mohajeri-Tehrani MR, Qorbani M, Heshmat R, Larijani B, Hosseini S
  12. "Glutamine and the preservation of gut integrity" R.R.W.J. van der Hulst, M.F. von Meyenfeldt, N.E.P. Deutz, P.B. Soeters, R.J.M. Brummer, B.K. von Kreel, J.W. Arends.
  13. "Efficacy of glutamine-enriched enteral nutrition in an experimental model of mucosal ulcerative colitis." Fujita T, Sakurai K.
  14. "Effect of glutamine on Th1 and Th2 cytokine responses of human peripheral blood mononuclear cells." Chang WK, Yang KD, Shaio MF
  15. "15N-NMR spectroscopy studies of ammonia transport and glutamine synthesis in the hyperammonemic rat brain." Shen J, Sibson NR, Cline G, Behar KL, Rothman DL, Shulman RG
  16. "Glutamina: aspectos bioquímicos, metabólicos, moleculares e suplementação / Glutamine: biochemical, metabolic, molecular aspects and supplementation" Cruzat, Vinicius Fernandes; Petry, Éder Ricardo; Tirapegui, Julio.
  17. "L-GLUTAMINE SUPPLEMENTATION: EFFECTS ON RECOVERY FROM EXERCISE" A Thesis
  18. "Pretreatment with alanyl-glutamine suppresses T-helper-cell-associated cytokine expression and reduces inflammatory responses in mice with acute DSS-induced colitis." Chu CC, Hou YC, Pai MH, Chao CJ, Yeh SL
  19. "Effect of oral glutamine on whole body carbohydrate storage during recovery from exhaustive exercise" J. L. Bowtell, K. Gelly, M. L. Jackman, A. Patel, M. Simeoni, M. J. Rennie
  20. "The Effect of Glutamine Supplementation in Patients Following Elective Surgery and Accidental Injury" Douglas W. Wilmore
  21. "Increased plasma bicarbonate and growth hormone after an oral glutamine load." Welbourne TC
  22. "Oral glutamine increases circulating glucagon-like peptide 1, glucagon, and insulin concentrations in lean, obese, and type 2 diabetic subjects." Greenfield JR, Farooqi IS, Keogh JM, Henning E, Habib AM, Blackwood A, Reimann F, Holst JJ, Gribble FM

 

 

Wszystko dla zdrowia


Naturalna medycyna

Uwaga!
Wszystkie artykuły prezentowane w serwisie Naturalna Medycyna służą jedynie celom informacyjnym. Zawarte w nich wiadomości nie mogą w żaden sposób zastąpić konsultacji z lekarzem, służyć samodiagnozie lub samoleczeniu. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące Twojego stanu zdrowia lub sposobu leczenia - skonsultuj się z lekarzem.