MacaCzym jest Maca ??

Maca (Lepidium meyenii) jest rośliną która pochodzi z peruwiańskich Andów i rośnie na wysokości od około 3500 m. To sprawia że jest najwyżej uprawianą rośliną przeznaczoną do spożycia na świecie. Maca rośnie w skalistych glebach niegościnnych dla większości innych roślin i rozwija się w ekstremalnych warunkach klimatycznych. Maca wypuszcza liście i korzeń, o wielkości rzodkwi. Ten właśnie korzeń jest ceniony od tysięcy lat ze względu na swoje właściwości, zwiększające energie, wytrzymałość i płodność u ludzi i zwierząt. Nie ulega wątpliwości że korzeń Maca zapewniał produktywne życie na bardzo dużych wysokościach całym pokoleniom miejscowej ludności.

Maca informacje i właściwości fizyczne


Maca należy do rodziny kapustowatych i rodzaju pieprzyc. Najbliżsi krewni to rzepak, gorczyca, rzepa i kapusta. Maca jest roślina nisko rosnącą, o solidnej wielkości korzeniu. Rośnie do 10-20 cm wysokości a korzeń może mieć do 15 cm w obwodzie. Autorytety nie są zgodne czy maca jest rośliną dwuletnią czy wieloletnią. Rośliny dojrzewają około 8 miesięcy po posadzeniu.
Liście Lepidium meyenii rosną nisko w formie rozety. Kwiaty pojawiają się w małych grupkach wokół podstawy rośliny. Owoce (korzenie) mają twardą konsystencję i występują w kolorach od białego, kremowego, żółtego, czerwonego, jasnoszarego, fioletowego na czarnym kończąc. To część jadalna rośliny

Maca czarna suszona na słońcu

Figuruje pod wieloma nazwami:

  • Peruwiański żeń-szeń
  • Trawa Pieprzowa
  • Pieprzowe ziele
  • Maca (z hiszpańskiego)
  • Maka (z hiszpańskiego)
  • Maca-Maca (z keczuańskiego)
  • Maino (z keczuańskiego)
  • Ayak Chichira (z keczuańskiego)
  • Ayak Willku (z keczuańskiego)

Historia i tradycja Maca


Maca była używana od wieków w Andach jako pożywienie zwiększające płodności u ludzi i zwierząt. Maca zaczęła być stosowana między 1300 a 2000 lat temu w San Blas, Junin (obecnie Peru) przez rolników Inków. Pierwsza pisemna relacja z używania korzenia pochodzi z 1553 roku w Cieza de Leon. W 1653 roku hiszpański kapłan Cobo wskazuje na zastosowanie korzenia do jako stymulant płodności. W centralnych Andach Maca nadal używana jest jako codzienne źródło pożywienia.

Maca - zawartość mikroelementów i korzyści dla zdrowia


Ogólnie Maca jest bogata w aminokwasy, składniki odżywcze, kwasy tłuszczowe, witaminy i minerały. Według badań żywieniowych opublikowany na NutritionData.com Maca zawiera:

  • 59% węglowodanów - Maca jest bogata w wysokiej jakości węglowodany, co w połączeniu z jej alkaloidami i innymi składnikami odżywczymi czynią ją doskonałym wyborem dla osób potrzebujących źródła trwałej energii
  • 10,2% białka - Maca jest zbudowana z łatwo przyswajalnego białka roślinnego.
  • 8,5% błonnika - maca zawiera stosunkowo duże ilości celulozy i lignin, które stymulują czynności jelit. Błonnik jest kluczowym elementem do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

 

Maca czerwona suszona na słońcu

Maca zawiera niemal wszystkie z niezbędnych aminokwasów, w tym te zapewniających funkcje seksualne i płodność.

  • Kwas asparaginowy - 97 mg/1 g białka
  • Kwasu glutaminowy - 156 mg / 1 g białka
  • Seryna (kwas α-amino-β-hydroksypropionowy) - 50 mg / 1 g białka
  • Histydyna - 22 mg / 1 g białka
  • Glicyna - 68 mg / 1 g białka
  • Treonina - 33 mg / 1 g białka
  • Alanina - 63 mg / 1 g białka
  • Tyrozyna - 31 mg / 1 g białka
  • Fenyloalanina - 55 mg / 1 g białka
  • Walina - 79 mg / 1 g białka
  • Metionina - 28 mg / 1 g białka
  • Izoleucyna - 47 mg / 1 g białka
  • Leucyna - 91 mg / 1 g białka
  • Lizyna - 55 mg / 1 g białka
  • Prolina - .5mg / 1 g białka
  • Sarkozyna - .7mg / 1 g białka


Czarna MacaKwasy tłuszczowe: dwadzieścia ważnych dla organizmu zostało znalezionych w Maca. Nasycone kwasy tłuszczowe stanowią 40%, a nienasycone około 55%. Najczęściej występującymi kwasami tłuszczowymi są:

  • Kwas linolowy ~ 33%
  • kwas palmitynowy ~24%
  • kwas oleinowy ~ 11%
  • kwas stearynowy ~ 7%
  • Kwas palmitoleinowy ~ 3%


Witaminy:

  • Tiamina (B1) - 1 mg / 100g -  odgrywa zasadniczą rolę w procesach oddychania tkankowego, głównie w przemianie węglowodanów, jest częścią składową koenzymu karboksylazy, pobudza wydzielanie hormonów z gruczołów płciowych. Tiamina przyspiesza gojenie się ran i wykazuje działanie uśmierzające ból jest niezbędna dla zdrowego serca, mięśni i układu nerwowego.
  • Ryboflawina (B2) - .76mg / 100g - ważna dla rozwoju ciała i wytwarzania czerwonych krwinek.
  • Kwas askorbinowy (C) - - 3 mg / 100 g - Bierze m.in. udział w przemianach tyrozyny, syntezie steroidów nadnerczowych. Ma również wpływ na zachowanie prawidłowego potencjału oksydacyjnego w komórce.
  • Niacyna (B3) - 35 mg / 100 g - wspomaga krążenie, współdziała w syntezie i rozkładzie węglowodanów,kwasów tłuszczowych i aminokwasów, w przemianach metabolicznych mających na celu uwalnianie energii, uczestniczy w tworzeniu czerwonych ciałek krwi, hamuje toksyczne działanie związków chemicznych i leków, reguluje poziom cholesterolu we krwi, rozszerza naczynia krwionośne, oddziałuje korzystnie na system nerwowy i stan psychiczny, poprawia ukrwienie skóry i kondycję włosów.

 

Maca czarna suszona na słońcu

Minerały:

  • Miedź - 5 mg / 100 g Potrzebna jest do tworzenia się krwinek czerwonych, wchodzi w skład barwnika krwi, wpływa pozytywnie na błonę otaczającą komórki nerwowe, bierze udział w przesyłaniu impulsów nerwowych. Wchodzi w skład dysmutazy ponad tlenkowej, enzymu o działaniu przeciwutleniającym, chroniącego błony komórkowe przed wolnymi rodnikami. Ponadto bierze udział w tworzeniu tkanki łącznej i syntezie prostaglandyn, związków zwanych hormonami miejscowymi, wpływających między innymi na czynność serca i ciśnienie tętnicze krwi.
  • Cynk - 12 mg / 100 g Jest obecny w centrach aktywnych wielu enzymów uczestniczących w różnych procesach, w tym w przemianach metabolicznych. Cynk ma wpływ na wszystkie podstawowe procesy życiowe. Bierze udział między innymi w mineralizacji kości, gojeniu się ran, wpływa na pracę układu odpornościowego, prawidłowe wydzielanie insuliny przez trzustkę oraz na stężenie witaminy A i cholesterolu. Ma swój udział w regulacji ciśnienia krwi i rytmu serca. Jest też niezbędny przy syntezie związków regulujących wzrost i rozwój roślin. Cynk zwiększa produkcję plemników.
  • Mangan - 8 mg / 100 g Jest niezbędny do prawidłowego rozwoju tkanki kostnej i funkcjonowania układu nerwowego. Bierze udział w działaniu enzymów niezbędnych do właściwego przyswajania przez organizm biotyny, witamin z grupy B i witaminy C. Mangan jest ważny dla sprawnego funkcjonowania całego ciała – bierze udział w wytwarzaniu barwników włosów i skóry, wpływa na aktywność płciową, odgrywa ważna rolę w procesach rozrodczych,  pomaga w wytwarzaniu czerwonych krwinek,  skutecznie leczy schizofrenie, pobudza syntezę cholesterolu.
  • Żelazo - 25 mg / 100 g Żelazo należy do mikroelementów o decydującym znaczeniu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Znajduje się w wielu ważnych białkach, oraz w centrach aktywnych licznych ważnych enzymów takich jak: katalaza, peroksydazy oraz cytochromy.
  • Selen - 20mg / 100g Najważniejszą właściwością jest wzmacnianie układu immunologicznego. Przy uzupełnieniu selenu do odpowiedniego poziomu ciało zwiększa produkcję przeciwciał, limfocytów i makrofagów, czyli komórek odpornościowych które bronią nasz organizm przed patogenami (szkodliwymi wirusami, grzybami i bakteriami). Oczyszcza organizm z toksyn i działa przeciwzapalnie.
  • Bor - 5 mg / 100 g  Przypuszcza się, iż jest niezbędny do prawidłowej gospodarki wapniowej organizmu. Razem z wapniem, magnezem i witaminą D reguluje metabolizm, wzrost i rozwój tkanki kostnej.


Sterole - regularne stosowanie steroli może mieć pozytywny wpływ na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi. Niedawne badania wykazały że spożywanie od 1,8 do 2,8 g steroli i stanoli roślinnych dziennie przez okres od 4 tygodni do 3 miesięcy obniża poziom całkowitego cholesterolu o  7% - 11%

  • Beta-sitosterol - 46,5%
  • Kampesterol - 27,3%
  • Ergosterol (prowitamina D2) - 13,6%
  • Brassikasterol - 9,1%


Glukozynolany : chlorowodorek glukozynowy, p-metoksybenzyl glukozynowy, fruktoza, glukoza, izocyjanian benzylu. Badania naukowe dowodzą, że często spożywane glukozynolaty mogą zapobiegać rozwojowi raka piersi, prostaty, płuca i żołądka

Macaenesy i macamidesy: nienasycone kwasy i ich amidy, całkowicie unikalne dla Maca

Fakty wymienione powyżej pokazują że Maca zawiera wile wartościowych składników odżywczych i warto ją uwzględnić w diecie.

Dodatkowo korzeń Maca, tak samo jak żeń-szeń, jest adaptogenem. Adaptogeny są to substancje, wspomagające odporność organizmu na stresy i przeżycia traumatyczne, stosowany w stanach wyczerpania, niepokoju i zmęczenia. Spożywanie macy prowadzi do zwiększenia energii, wytrzymałości, ale również oceny sytuacji i odporności na stres.

Maca czerwona suszona na słońcu

 

Jak stosować Maca


Najbardziej skutecznym sposobem na przyjmowanie proszku Maca jest mieszanie go z wodą lub sokiem owocowym i spożycie go na pusty żołądek 10-15 minut przed zjedzeniem śniadania. Biorąc Maca na pusty żołądek zwiększamy szybkość wchłaniania i ilość wchłoniętych składników odżywczych. Doskonale się sprawdza jako dodatek do koktajli warzywno-roślinnych, przecierów i innej żywności.

Korzystne właściwości korzeni Maca:


Dla kobiet:


  • Budowa mięśni (czarna Maca)
  • Zwiększenie energii
  • Zwiększenie wytrzymałości
  • Zwiększenie libido (czerwona Maca)
  • Poprawa Płodności (czerwona Maca)
  • Wzrost włosów
  • Poprawa kolorytu skóry
  • Równoważenie wydzielania hormonów w okresie menopauzy (czerwona Maca)
  • Zapobieganie osteoporozy
  • Wspieranie zdrowia tarczycy
  • Zwiększenie skupienia i jasności myślenia
  • Zmniejszenie depresji


Dla mężczyzn:

  • Budowanie mięśni (czarna Maca)
  • Zwiększenie energii
  • Zwiększenie wytrzymałości
  • Zwiększenie libido i zmniejszenie zaburzeń erekcji
  • poprawa płodności (czarna Maca)
  • Wzrost włosów
  • Zdrowie prostaty (czerwona Maca)
  • Mocne zęby i kości
  • Zwiększenie skupienia i jasności myślenia
  • Zmniejszenie depresji

Podsumowując, korzeń Maca:

  • pobudza energetycznie i wzmacnia wytrzymałość fizyczną organizmu, testy pływania przeprowadzone na myszach dowiodly, iż myszy karmione Macą pływają średnio o 30% dłużej niż te w grupie kontrolnej,
  • przeciwdziała osteoporozie, prawdopodobnie działa na podobnej zasadzie jak selektywne modulatory receptora estrogenowego, aktywując ścieżki odpowiedzialne za resorpcję i budowę nowych kości,
  • poprawia funkcje seksualne i libido u kobiet i mężczyzn,
  • w znacznym stopniu poprawia płodność u ludzi i zwierząt, stwierdzono znaczną poprawę parametrów nasienia u "zdrowych" mężczyzn; uzyskano około 80-90% wzrost liczby plemników w ejakulacie przy jednoczesnym zwiększeniu ich ruchliwości; istnieją również doniesienia, że w przypadku mężczyzn ze znacznie obniżoną liczbą i jakością plemników uzyskiwano nawet 300-400% wzrost ilości plemników; sugeruje się, że Maca działa jak progesteron, ułatwiając zagniezdżenie się zarodka w ścianie macicy i zwiększając szanse jego przeżycia,
  • działa korzystnie na gospodarkę hormonalną,
  • znacząco zmniejsza ryzyko zachorowań na raka, zawarte w Macy metabolity wtórne, a w szczególności benzyloglukozynolaty i antocyjaniany, wykazują aktywność proapoptotyczną (śmierć) i antyproliferacyjna (zahamowanie namnażania) w stosunku do komórek rakowych,
  • spowalnia procesy starzenia, dzięki wchodzącym w jej skład antyoksydantom doprowadza do redukcji wolnych rodników, które dezintegrują funkcje komórkowe i doprowadzają do ich śmierci; warto w tym miejscu wspomnieć o Indianach Q'ero zamieszkujących wysoko położone rejony płaskowyżu Junin w Peru żyjących na podobieństwo swoich przodków - Inków; lud ten, żywiący się między innymi Macą, dożywa średnio ponad 100 lat,
  • stymuluje rozwój połączeń między neuronowych, wpływając na pamięć, zdolność przyswajania wiedzy i inteligencję, zasugerowano również potencjalną korzyść w leczeniu chorób Alzheimera i Parkinsona,
  • wspomaga walkę z anemią, jest bogata  w żelazo.

Patrząc na wszystkie powyższe właściwości trzeba przyznać że Maca jest "super żywnością", właściwie stosowana pomaga w wielu częstych przypadłościach naszych czasów.

Maca czarna suszona na słońcu

Paweł Lisiecki

 

 

Źródła:

 

en.wikipedia.org/wiki/Lepidium_meyenii

pl.wikipedia.org

maca-polska.pl

www.themacateam.com

"Ethnobiology and Ethnopharmacology of Lepidium meyenii (Maca), a Plant from the Peruvian Highlands" Gustavo F. Gonzales

"Influence of colour type and previous cultivation on secondary metabolites in hypocotyls and leaves of maca (Lepidium meyenii Walpers)." Clément, Diaz Grados , Avula B, Khan IA, Mayer AC, Ponce Aguirre DD, Manrique I, Kreuzer M.

"Lepidium meyenii (Maca): a plant from the highlands of Peru--from tradition to science." Gonzales GF, Gonzales C, Gonzales-Castaneda C.

"Effects of different varieties of Maca (Lepidium meyenii) on bone structure in ovariectomized rats." Gonzales C, Cárdenas-Valencia I, Leiva-Revilla J, Anza-Ramirez C, Rubio J, Gonzales GF.

"Influence of Lepidium meyemii walp on lipid and bone mass in ovariectomized rats." Wang Z1, Yang J, Wang G, Bian L.

"Neuroprotective effects of Lepidium meyenii (Maca)." Pino-Figueroa A, Nguyen D, Maher TJ.

"Beneficial effects of Lepidium meyenii (Maca) on psychological symptoms and measures of sexual dysfunction in postmenopausal women are not related to estrogen or androgen content." Brooks NA, Wilcox G, Walker KZ, Ashton JF, Cox MB, Stojanovska L.

"Effect of three different cultivars of Lepidium meyenii (Maca) on learning and depression in ovariectomized mice." Rubio J, Caldas M, Dávila S, Gasco M, Gonzales GF.

"Effect of maca supplementation on bovine sperm quantity and quality followed over two spermatogenic cycles." Clément C, Kneubühler J, Urwyler A, Witschi U, Kreuzer M.

"Dose-response effect of black maca (Lepidium meyenii) in mice with memory impairment induced by ethanol." Rubio J, Yucra S, Gasco M, Gonzales GF.

"Aqueous Extract of Black Maca (Lepidium meyenii) on Memory Impairment Induced by Ovariectomy in Mice" Julio Rubio, Wang Qiong, Xinmin Liu, Zhen Jiang, Haixia Dang, Shi-Lin Chen and Gustavo F. Gonzales.

"Maca (Lepidium meyenii) for treatment of menopausal symptoms: A systematic review." Lee MS, Shin BC, Yang EJ, Lim HJ, Ernst E.

"Effect of red maca (Lepidium meyenii) on prostate zinc levels in rats with testosterone-induced prostatic hyperplasia." Gonzales C, Leiva-Revilla J, Rubio J, Gasco M, Gonzales GF.

"Antagonistic effect of Lepidium meyenii (red maca) on prostatic hyperplasia in adult mice." Gonzales GF, Gasco M, Malheiros-Pereira A, Gonzales-Castaneda C.

"Maca (L. meyenii) for improving sexual function: a systematic review" Byung-Cheul Shin, Myeong Soo Lee, Eun Jin Yang, Hyun-Suk Lim and Edzard Ernst.

"Subjective effects of Lepidium meyenii (Maca) extract on well-being and sexual performances in patients with mild erectile dysfunction: a randomised, double-blind clinical trial." Zenico T, Cicero AF, Valmorri L, Mercuriali M, Bercovich E.

"A double-blind, randomized, pilot dose-finding study of maca root (L. meyenii) for the management of SSRI-induced sexual dysfunction." Dording CM, Fisher L, Papakostas G, Farabaugh A, Sonawalla S, Fava M, Mischoulon D.

"Photoprotection against the UVB-induced oxidative stress and epidermal damage in mice using leaves of three different varieties of Lepidium meyenii (maca)." Gonzales-Castaneda C, Rivera V, Chirinos AL, Evelson P, Gonzales GF.

"Hypocotyls of Lepidium meyenii (maca), a plant of the Peruvian highlands, prevent ultraviolet A-, B-, and C-induced skin damage in rats." Gonzales-Castaneda C, Gonzales GF.